Thursday, December 14, 2006

La Multi Ani, Florin Chilian!

L-am vazut in seara asta la Radu Moraru. Este ziua lui si este trist. Sau asa l-am simtit eu. Si mi-am adus aminte de interviul pe care i l-am luat anul trecut, cam pe vremea asta, cand eram noi tineri si cutezatori si cand credeam ca vom face o revista cum n-a vazut Parisul. Si daca revista nu a fost sa fie, ma simt datoare si putin vinovata fata de Florin, motiv pentru care pun interviul aici.
Eu:Ti-a mai luat interviu pana acum un avocat?
F. Chilian: Numai in particular.

Te previn ca s-ar putea sa sune mai mult ca un interogatoriu decat ca un interviu. Cum arata o zi obisnuita in viata lui Chilian atunci cand nu are concerte?
Ma trezesc cand vreau. Pe la 10, 11, 12, 13. Imi fac o cafea, intru pe net, imi iau posta, in general raspund la cam toate email-urile, mai iau chitara, mai studiez, ma mai enervez, uneori ies prin oras. Programul de seara depinde de ce am chef. Ma mai duc..am eu niste locuri ale mele unde merg cu prietenii mei si unde nu merge nimeni altcineva.

Te recunoaste lumea pe strada?
Da. Ma cam recunoaste. Sunt om - am parte de intamplari firesti, nici jenante, nici fericite - dar si firescul a ajuns sa tina de fericire in cretinatatea asta in care traim. Lumea se cam sperie cand ma vede alaturi pe la benzina sau in supermarket-urile astea de doi lei. Nu ma intreaba cine-i "Iubi", dar imi cere autografe.

Ai o zona preferata in Bucuresti, o strada anume, o casa anume, locuri pe care iti face placere sa le vezi constant?
Nu. Nu sint tampit deloc. Nu ma atasez de obiecte si n-am nici instinctul ala de turist. Nu sint un bun turist absolut deloc. Nu ma intereseaza ce se construieste in afara unei personalitati.

Atunci nici sa calatoresti nu-ti place prea tare?
Da, asa este. Nu-mi place. Am fost de curand in China si m-am enervat ingrozitor, ca nu sint turist. Si nici nu-s gagici misto in China.

In China, da, nu prea sint…puteai sa incerci Thailanda.
Da, dar in China am fost trimis de statul roman sa va reprezint cultural..iceste.

Care este parerea ta despre transportul public din Bucuresti?
Este o intamplare de doi lei. Sint o gramada de putori si de pungasi si pe acolo, dar ce ma deranjeaza pe mine este ca nu se folosesc de spatiile destinate lor. Mai mult decat atat, nu intra in alveolele alea, se intrec in continuare asa cum s-a intamplat si in povestea aia nefericita, cu accidentul din cauza caruia a murit Vali, niste oameni adunati din sat, facuti oraseni, care nu inteleg ca multi dintre noi, care sint regulile civilizatiei urbane. Mai sint si cretinii care trec pe rosu. Si politia nu le face nimic. Altfel am o parere foarte buna, pentru ca nu il folosesc.

Cu ce te deplasezi prin Bucuresti?
Cu masina proprie si personala.

Mananci des la fast food?
Niciodata. Nu-mi place fast food-ul absolut deloc. Ma manjesc pe bot si pe maini.

Asta inseamna ca ai suficient de mult timp liber astfel incat sa te asezi si sa savurezi o masa asa cum trebuie.
Nu sint gourmand. Nu sint pretentios la mancare.Dar prefer sa mananc civilizat daca tot trebuie sa mananc.

Unde ai concertat cu cea mai mare placere?
Peste tot pe unde ma duc sa cant, cant cu placere.

Trebuie totusi sa-ti aduci aminte de un concert care ti-a placut mai mult decat altele..
Da. Este un club in Buzau. Tess. Acolo a fost cel mai misto concert. Sint concerte foarte misto, care ies asa pentru ca publicul le face asa, concerte pe care le tine publicul. Si in Bucuresti, la Laptarie am avut concerte misto, aici la Casa Eliad, la Prometheus.

Preferi salile de spectacol sau cluburile pentru concertele tale?
Asta este o intrebare pe care mi-o pun si eu. Doar ca sint foarte comod, puturos. Desi, am avut mai multe contacte cu Mircea Dianconu ca sa facem o serie de concerte la Teatrul Nottara. Dar chestia asta implica mai multe actiuni, se lucreaza cu statul ingrozitor de prost pentru ca sint inca foarte cimentati in dementa birocratica. Prea multe hartii implica mai multa munca. Prea multa munca organizatorica la un moment dat, pe care tot eu trebuie sa o fac.

Si atunci alegi varianta mai usoara, cluburile?
Aleg varianta mai lejera in care totul este aranjat de catre cineva. Aleg si prefer locurile in care se canta pe bilete de cand ma stiu. Cred ca sint unul dintre putinii care fac asta.

Ce muzica asculti?
Nu prea ascult. In masina mai ascult radio City FM.

Ai simpatii, antipatii din peisajul muzical romanesc?
Antipatii nu am. Simpatii am. Imi plac Parazitii foarte mult, Holograf, Class uneori.

Piesa “10” are o poveste?
Este o piesa veche. Cred ca are cam 6, 7 ani. Imi inchiriasem casa pentru a reusi sa fac rost de bani. Stateam la un prieten in garsoniera cu prietena lui si intr-o buna dimineata faceam un rebus si asta mi-a luat rebusul si s-a dus sa se cace. Am fost atat de suparat si am zis, “bine ma, lasa, ca pana iesi tu din baie imi fac si eu un rebus”. Si pana a iesit el din baie am facut textul piesei asteia, care este de fapt un rebus ce trebuie descifrat. Nu vine din prima.

Ce crezi ca ne place la muzica ta?
Regasirea. Asta cred si vreau eu sa se intample cu mine insumi. Nu vreau fani din aia disperati care sa-si rupa sutienele de pe ele.

Fani in mare majoritate femei?
Da, si este firesc sa fie asa pentru ca in general zona asta sensibila a personalitatii este mai vizibila, mai putin ascunsa la voi, domnisoarele.

Da, dar un barbat este cel care ne (in)canta.
Si ce daca? Exista si la noi, doar ca asa cum spuneam, este o zona in care esti confortabil cu mintea, pe niste discursuri care celor mai multi dintre noi le lipsesc ca definitie. Nu stiu cata lume o sa intelega ce tocmai am spus.

Putem sa reluam cu alte cuvinte daca vrei neaparat sa te faci inteles.
Nu vreau. Menirea unuia ca mine este sa-i aduca pe ceilalti la nivelul lui, nu sa coboare el in cacat, cacatul cotidian ca sa mai indulcesc un pic expresia. Si atunci, ca sa revenim, ce va place voua la muzica mea este faptul ca sint aceleasi ganduri pe care unii dintre voi, mai mult sau mai putin, in functie de propriile voastre resurse de a comunica cu voi insiva, vi le regasiti (gandurile) in zona ideatica in care ma misc eu. Doar ca eu le fac publice. Si mai sint si foarte talentat, asta este un noroc pe care nu pot sa-l ascund.

Nu esti modest deloc.
Nu. Modestia este pentru imbecili. Ca dovada ca nu sint foarte multi oameni de valoare care sa iasa in fata. Numai un om mare poate sa faca greseli.Si atunci asta cred ca va place. Ca va regasiti in ceea ce cant eu si ca singuratatea nu mai este atat de definitiva la un moment dat.

Ce crezi despre pirateria pe internet?
Este un rau necesar.

Rau pentru ca iti diminueaza veniturile si necesar pentru prestigiu, sau…?
Hai sa-ti spun ce am facut eu. Am dat drumul, eu am dat drumul pe net la un concert inregistrat in Laptarie. Si foarte multa lume mi-a sarit in cap. Raspunsul a fost foarte simplu si inteles dupa mult timp. Este nevoie sa se faca o legatura mai rapida intre zona in care sint eu si zona in care sinteti voi, mental vorbind. Ca sa fiu inteles mai usor. Pentru ca am dat drumul la piese care vor fi scoase peste doua albume. Proiecte care urmeaza, desi sint gata piesele, trase in studio. Cum este “Viata ca o curva”, care are sa fie peste doua albume. Si am nevoie sa citesc fundul de ochi al celor care vin la mine la concert. Sa vad o privire de genul ”da ma, stiu pe unde esti”. Sa scurtez distanta dintre mine si cei care ma asculta, sa ma ajunga din urma cel putin muzical. Pentru ca functionezi intr-un mediu care are regulile lui sociale. Cat despre faptul ca cei mai multi dintre noi preferam sa copiem muzica de pe internet, este si “meritul” caselor de discuri. Cei care copiaza muzica isi fac la randul lor un rau. Pentru ca vanzarile scad si atunci casele de discuri renunta la colaborarile cu artistii care lor le plac, si acestia se duc in neant. Nu traim noi din vanzarea muzicii cum ar fi firesc. Si atunci primul “merit” il au astia care copiaza muzica de pe internet, si atunci au muzica pe care o merita: manelele.

Cat si pentru ce folosesti internetul?
Ca sa primesc email-uri, trimit email-uri, ca sa vad ce se mai intampla, citesc presa in general cand stiu ca se scrie despre mine. Sint prea puturos ca sa ma duc sa cumpar ziare.

Mai ai timp sa citesti? Citesti in fiecare zi?
Da, citesc, dar nu in fiecare zi. Cand am chef.

Ce citesti?
Am terminat de curand “Fata de asfalt”, carte de poezie.

Citesti poezie? Mai citesti poezie?
Nu, dar mi-a daruit-o o prietena, nu ma intreba cum o cheama ca nu mai stiu, stau prost cu memoria mecanica a numelor. Si am citit de curand toata chestia aia cu Dan Brown, sau cum il cheama!?

Codul lui DaVinci si toata isteria de dupa?
Toata isteria insemnand inca patru carti. Cartea asta, ecourile cartii scrise din perspectiva bisericii, aceeasi carte scrisa din perspectiva unor cercetatori, le-am citit pe toate ca sa-mi fac o idee rotunda.

Si ce crezi acum?
Intotdeauna am crezut ca biserica este prima forma de manifestare a politicului, controlul maselor. Se pare ca sint suficient de multe lucruri reale in intamplarea asta, mai ales ca aveam unele informatii din cu totul si cu totul alte lecturi disparate.

Te-ai gandit ca poate fi privita ca o blasfemie?
Nu. De ce? Daca Dumnezeu este negru sau femeie care este problema? Nu cred ca este o blasfemie si cred ca magarii astia din biserica au facut-o curva pe Maria - Magdalena cand ea era ..o femeie. Probabil ca ei, de acelasi sex fiind, se inteleg foarte bine si n-au nevoie de sani care sa stea intre ei.

Ce inseamna pentru tine un om cult?
Habar n-am. Nu mi-am pus problema asta pana acum.Un tip care sa aiba istetime, sa aiba cursivitate in discurs, un tip care sa bata campii cand vrea el, nu cand se intampla, sa fie optionala treaba asta, sa nu aiba forma gandirii “aaaaaa”, nemaivorbind de cea a exprimarii, care sa aiba valori, care sa aiba temele de raportare legate prea putin de social, pentru ca ti-o iei rau daca te orientezi dupa ce este bine si ce este rau in social. Sint sisteme de raportare care te feresc de depresii, adica cele reale. Cautati-le la biblioteca.

Defineste cultura, subcultura si anticultura din Romania?
Cultura nu mai exista in Romania. Anticultura exista peste tot in media. Subcultura este prezenta la tot pasul, de la Gigel sau cum il cheama pe asta care lucreaza pe basculanta, in reclama aia stupida de altfel, “Gogule, probleme, ma?”, care Gigel la mine in discurs apare ca presedintele Basescu. Si atunci, de la tractoristul asta care este intaiul statator al tarii, pana la relatiile interumane.

Nu mai exista cultura in Romania pentru ca nu mai sint oameni de cultura care sa o faca?
Nu. Unul care ar fi dupa mintea mea premiantul clasei, este Andrei Plesu. Dar Andrei Plesu se ascunde, probabil asa este natura dansului, in spatele celui care face un trafic cu ciunga si cu blugi. Ca asta faceau vaporenii pe vremuri. Nu-si asuma timpul in care traieste, conditia dansului pana la urma urmei. Ma sacaie, ma enerveaza rau faptul ca toti oamenii astia care ar trebui sa fie valorosi prin ei insisi, se ascund dupa cioflingari. Si in fata ies doar curvele si imbecilii. Mai stiu o chestie, cand cineva bun nu face nimic, ne ajunge raul pe toti. Este numai “meritul” oamenilor de cultura ca s-a ajuns aici. Nu exista cultura in Romania decat in enclave. Mie imi parvin diverse publicatii, sint cateva centre de cultura, noduri de cultura la Iasi, Cluj, Timisoara, Brasov. Bai, de nu se injura astia intre ei si se fut in gura pe romaneste.

Academic vorbind..
Da, da, normal. Eu le rasfoiesc, nu le citesc de la un cap la altul pentru ca de cele mai multe ori este vorba de informatie sterila, cum este si in poezie, pentru ca tot am vorbit de poezie. Nu-mi place poezia. Am citit de curiozitate cartea aia. Nu cred in poezie. Poezia este cuvantul mort. Cuvantul are si alte dimensiuni.

Ce-ti place si ce nu-ti place in Bucuresti?
Imi place unde stau eu, imi plac prietenii mei, nu-mi plac coloanele oficiale. Cred ca pana la urma o sa opresc in mijlocul unei intersectii, sa las masina acolo si ii dau si foc.

Din spirit de fronda? Ai o problema cu autoritatile?
Am o problema cu autoritatea, nu cu autoritatile si asta tine de sanatate mentala. In rest, ce sa-mi placa, ca este un oras jegos, imputit, plin de cretini. Farmecul il dau oamenii aia misto cu care ai ocazia sa te intalnesti. Altfel este un oras micut. Ma joc pe o tema cu un cantec a propos de chestia asta : “curvele si pestii s-au dus la bodega”.

Te consideri un tip excentric, atipic?
Sint atipic prin natura fenomenului in care evoluez. Ca si tine. Dar excentric, daca bunul simt tine de excentricitate am belit-o cu totii. Cred ca da, sint excentric. De ce sint excentric, habar n-am. Dar sint.

De ce nu esti promovat mai mult, de ce nu te vedem mai mult la TV, de ce nu citim mai mult despe tine?
Pentru ca am o alta scara a valorilor. Am refuzat de multe ori sa fiu realizator de emisiuni de televiziune. Chiar iti ziceam mai devreme de tipa aia de la Protv care n-a inteles cum de sint eu in stare sa refuz o chestie pentru care altii si-ar taia o mana. Pentru ca fac ceva mult mai interesant. Fac muzica. Pentru ca asa cum am mai spus-o si ma repet, in general redactorii muzicali de radio si directorii de programe muzicale sint imbecili si se duc acolo ca sa aiba parte de sex moca cu femei bine dispuse, dornice de afirmare. Sau cu baieti, ca n-am nimic impotriva lor. Cu cat mai multi ei, cu atat mai multe pentru noi. Mediul asta care tine de muzica romaneasca este cu curul drept in sus, asteptand banane.

Cum ti-ai caracteriza fanii?
Baieti isteti. Si fete istete. Lume inteligenta, personali cu ei insisi, mai deschisi, apropiati de ei.

Mai mergi cu bicicleta?
Da. Cand am ocazia. Am avut una mai buna dar mi-au furat-o si a trebuit sa-mi iau alta. Dar costa foarte mult una cu care as vrea eu sa ma plimb.

Vrei sa comentezi in vreun fel viata politica din Romania?
O adunatura de curve mirosind a jeg si de parnaiasi care inca n-au intrat in parnaie, de imbecili si de cretini. N-am nici un cuvant bun la adresa lor dar pot sa continuu cu astea naspa vreo doua zile, ba chiar sa le pun si in expresii.

Ti-ai dori sa-mi raspunzi la o intrebare pe care nu ti-am adresat-o?
Maine sint liber toata ziua.

3 thought/s:

Dan Brumar said...

Doua stele, paralele, stele, lacrimi innodate si
lumina de la ele...pentru tine toate...

cris2hara said...

Esti dimineata-n viata mea ...

Anonymous said...

D nul Chilian.. n are nici o retinere in a rosti unele cuvinte.. si totusi este un artist sensibil.. imi plac unele melodii dar bine ca nu alearga si dumnealui dupa bani...